سرامیک و کاشی، از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی هستند. آن‌ها به ساختمان، نمای بیرونی، دیواره‌ها و... رنگ و لعاب می‌دهند؛ همچنین فواید زیادی دارند. اگر به قصد خرید سرامیک به بازارکاشی و سرامیک بروید، اصطلاحات و نام‌های متفاوتی از سرامیک‌ها را خواهید شنید. یکی از این سرامیک‌ها سرامیک نانو پولیش است. در این مقاله قصد داریم به بررسی سرامیک نانو پولیش بپردازیم و به سوال سرامیک نانو پولیش چیست پاسخ دهیم.

سرامیک نانو پولیش چیست؟

سرامیک نانو پولیش دسته‌ای از سرامیک‌های پرسلانی است. سرامیک پرسلانی به دودسته‌ی پولیش خورده و بدون پولیش تقسیم می‌شود. پس از تولید سرامیک‌های پرسلان که تحت فشار و گرمای زیادی به‌وجود می‌آیند شاهد سرامیکی با سطح زبر و سخت خواهیم بود. این سرامیک سخت برای به ‌کار بردن در فضای خارجی مناسب است و حتی نوعی امتیاز برای آن محسوب می‌شود. اما سرامیک‌ها علاوه بر فضای خارجی در محیط‌های داخلی نیز استفاده می‌شوند که به‌کار بردن نوع سخت و زبر سرامیک‌ درآن مرسوم و خوشایند نیست. همانطورکه گفته شد سرامیک‌های پرسلان دارای سطح زبر و غیر شفاف هستند و برای تبدیل شدن به سرامیکی با سطح صاف و براق دو راه متفاوت وجود دارد:

  1. پوشش لعاب روی سطح سرامیک

در این روش که یک روش قدیمی است سطح سرامیک پرسلان با استفاده از یک قشر نازک شیشه‌ای یا شیشه مانند پوشش داده می‌شود. این پوشش که از ذوب کردن یک پودر نرم روی سرامیک به‌وجود می‌آید، موجب نفوذناپذیری و صیقلی و براق شدن سطح سرامیک پرسلانی می‌شود.

  1. پولیش سطح سرامیک

پولیش‌کاری فقط روی سرامیک‌های پرسلانی و گرانیتی انجام‌ می‌شود. در این روش با پرداخت شدن سطح سرامیک‌ پرسلانی خام یا حتی لعاب‌دار، تا درجه‌ بسیار ریز صورت می‌گیرد و سطح سرامیک به درجه شفافیت شیشه می‌رسد. پولیش شدن سطح سرامیک پرسلانی ‌همانطور که باعث براق شدن آن می‌شود موجب به ‌وجود آمدن منافذ ریز در سطح سرامیک می‌شود. برای حل این مشکل از پوشش نانو استفاده می‌شود.

 

سرامیک نانو

همانطورکه گفته شد سطح سرامیک دارای منافذ ریزی است که گردو غبار در آن می‌نشیند و از درخشندگی و زیبایی سرامیک‌ می‌کاهد. برای پوشاندن این منافذ ریز از پوشش نانو استفاده می‌شود. پوشش نانو روی سرامیک باعث افزایش مقاومت در برابر آلودگی و لکه شده و سرامیک براق‌تر می‌شود. اضافه کردن نانو به سطح سرامیک برخلاف تصور فرایندی طولانی و زمان بر دارد. به این صورت که دو ترکیب،حداقل ده مرتبه روی سرامیک پوشیده شده و هربار سرامیک در کوره قرار می‌گیرد. هرچند که پس از مدتی این پوشش‌های نانو هم خاصیت خود را از دست می‌دهند. بکار بردن آن‌ها روی سرامیک باعث افزایش قیمت سرامیک می‌شود.

 اکنون که با پولیش و پوشش نانو آشنا شدید به راحتی می‌توان به سوال سرامیک نانو پولیش چیست پاسخ داد.

سرامیک نانو پولیش سرامیک پرسلانی است که هم خاصیت نانو و هم خاصیت پولیش در آن وجود دارد.

 

سرامیک نانو پولیش در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

همانطورکه گفته شد سرامیک‌های نانو پولیش از زیبایی ظاهری فراوانی برخوردارند. سطوح براق و شیشه ‌‌مانند آن موجب شده نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کنند و در مکان‌های مختلف از جمله مکان‌های لوکس و لاکچری مورد استفاده قرار بگیرند. مکان هایی مانند:

  • کف خانه
  • شرکت‌ها
  • مکان‌های بهداشتی
  • صفحه روی کابینت و صفحه روی جزیره آشپزخانه
  • کانترتاپ رستوران ها و کافی شاپ ها
  • میز بیمارستان ها و آزمایشگاه ها
  • دیوار و کف سرویس بهداشتی
  • سینک ظرفشویی روکار

 

مزایا و معایب سرامیک نانو پولیش

سرامیک‌های نانو پولیش، همان سرامیک‌های پرسلان هستند که  با توجه به شیوه ‌ساخت متفاوت از زیبایی ظاهری بیشتری برخوردارند و شفافیت آنها به حد شیشه رسیده است. سرامیک‌های پرسلان با پولیش خوردن و لعاب نانو مزایا و کاربرد‌های جدیدی پیدا می‌کنند که با دانستن آنها بیشتر با سرامیک نانو پولیش آشنا شده و به راحتی به سوال سرامیک نانو پولیش چیست پاسخ خواهیم داد.

 

مزایای سرامیک نانو پولیش

  • سطوح بهداشتی

 نفوذ ناپذیری این سرامیک دربرابر قارچ‌ها و باکتری‌ها و تمیز کردن آسان، آن را مناسب برای استفاده در مکان‌های بهداشتی کرده است. از این کاشی می‌توان در بیمارستان ‌ها، درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها که بهداشت آن حائز اهمیت است استفاده کرد.

  • مقاوم در برابر اسید

یکی از ویژگی‌های مهم سرامیک نانو پولیش مقاومت دربرابر اسید، مواد اسیدی خوراکی و مواد شوینده است. سرامیک نانو پولیش با قرار گرفتن در معرض مواد اسیدی دچار تغییر رنگ یا تغییر خاصیت نمی‌شود.

  • شفافیت بالا

همانطور که گفته شد پولیش کردن و استفاده از لعاب نانو روی سرامیک پرسلان باعث افزایش شفافیت آن می‌شود و نور را به خوبی انعکاس می‌دهد به طوریکه برای قسمت‌های ورودی خانه و بزرگ تر جلوه دادن فضا از آن‌ها استفاده می‌شود.

  • مقاومت در برابر نفوذ رطوبت، ضد آب

یکی از ویژگی‌های مهم سرامیک‌ها که باعث استفاده از آن‌ها در مکان‌های مرطوب مثل حمام، سرویس بهداشتی و... می‌شود خاصیت ضدآب بودن آن‌ها است. سرامیک نانو پولیش نیز در برابر نفوذ رطوبت و آب مقاوم است و لعاب نانو روی سرامیک این مقاومت را افزایش می‌دهد.

  • ضد حرارت

متریال سازنده سرامیک‌ نانو پولیش و ساخته شدن در کوره، با حرارت بالا آن را در برابر حرارت مقاوم می‌کند.

  • مقاومت در برابر اشعه فرابنفش

یکی از دلایلی که سرامیک پرسلان می‌تواند در فضای خارجی خانه مورد استفاده قرار بگیرد مقاومت آن دربرابر نور خورشید و پرتو‌های فرابنفش آن است. آفتاب باعث تغییر رنگ و کاهش مقاومت سرامیک پرسلان نمی‌شود.

  • سازگار با محیط

سرامیک‌پرسلان نانو پولیش با استفاده از مواد اولیه طبیعی تولید می‌شود به همین دلیل به طبیعت آسیب نمی‌رساند و امکان بازیافت آن وجود دارد.

  • مقاومت در برابر نفوذ جرم

شیوه‌ی ساخت سرامیک‌های نانو پولیش به گونه ای است که حداکثر منافذ آن با استفاده از لعاب نانو پوشیده شده و از ورود جرم و آلودگی به منافذ جلوگیری می‌شود.

  • مقاوم در برابر سایش

 

 

معایب سرامیک نانو پولیش

  • وجود طرح فقط روی لعاب

پس از تولید سرامیک پرسلان سطح بالایی آن را با لعاب می‌پوشانند که طرح سرامیک به وسیله‌ی همان لعاب ایجاد می‌شود در این‌صورت اگر لعاب صدمه ببیند طرح سرامیک نیز از بین می‌رود.

  • امکان ابزار کاری درآن وجود ندارد.

امکان ابزارکاری و ساختن لبه در سرامیک نانو پولیش وجود ندارد.

  • امکان خراشیده شدن باچاقوی سرامیکی

اگرنیاز به برشکاری روی سرامیک‌ باشد حتما باید در نظر گرفت که از چاقوی سرامیکی استفاده نشود زیرا باوجود مقاومت بالا و سختی سرامیک نانو پولیش امکان خراشیده شدن توسط چاقوی سرامیکی وجود دارد.

  • ترمیم پذیر نیست

 

 

قیمت سرامیک نانو پولیش

قیمت سرامیک نانو پولیش به موارد زیادی بستگی دارد. درجه یک یا دو بودن سرامیک، مواد اولیه و ابعاد از مهم‌ترین ویژگی‌ها در قیمت گذاری سرامیک‌های نانو پولیش هستند.

 

نتیجه گیری

منظور از سرامیک نانو پولیش، سرامیک های پرسلانی هستند که با پرداخت شدن و با استفاده از لعاب نانو از خاصیت زبری سرامیک پرسلان کاسته و آن را به سرامیکی براق و درخشنده و مناسب برای استفاده در سطوح داخلی خانه می‌کند. پوشیدن سطح سرامیک با استفاده از لعاب نانو فرایندی سخت و طولانی دارد که در هزینه‌ی آن تاثیر گذار است و باید بدانیم این لعاب مادام العمر نبوده و پس از مدتی ازبین می‌رود. نمونه ای از کاربرد‌های سرامیک نانو پولیش استفاده از آن در بیمارستان‌ها سرویس‌های بهداشتی، کف خانه و... است.

 

جهت آشنایی بیشتر پیشنهاد میشود مقاله سرامیک پولیش و سرامیک سوپرپولیش را نیز مطالعه کنید ...